Sådan minimerer du smerter fra bækkenløsning

Bækkenløsning – og alt det du ikke vidste!

Alle gravide kender til ordet “bækkenløsning”! Bækkenløsning – prøv smag på ordet. Tænk hvad det betyder? Allerede her tænker du sikkert på at knoglerne i bækkenet har løsnet sig – måske så de går fra hinanden eller jeg bliver kørestolsbruger resten af mit liv? Men hvad ved du egentlig om bækkenløsning?

Diagnosen bækkenløsning konstateres udelukkende på baggrund af dine egne beskrivelser og ikke nogen objektiv undersøgelse. De smerter og ubehag du oplever under en graviditet, kan være meget ubehagelige og gøre en graviditet til en ekstraordinær svær periode. Spørgsmålet jeg vil prøve at besvare er, om det er muligt for dig at komme af med smerterne, samt om bækkenløsning egentlig er en retvisende diagnose.

Hvorfor skelne mellem bækkenløsning og bækkensmerter?

Jeg skelner mellem bækkenløsning (en normal tilstand som ALLE gravide har) og graviditetsrelaterede bækkensmerter (individuelle og selvvurderede smerter), fordi de graviditetsrelaterede bækkensmerter kan jeg hjælpe dig med!

Bækkenløsning er smerter lokaliseret til to led bagpå og et led foran i bækkenet. I disse led sidder brusk der holder bækkenknoglerne sammen. Denne brusk bliver under graviditet påvirket af hormonet Relaxin. Et smart hormon for gravide, da det blødgør brusken, så der bliver et par millimeter bedre plads til barnets hoved under fødslen. Vidste du, at det er en helt normal tilstand, der opstår under graviditeten? Hvis ikke dit bækken giver sig en lille smule, vil du ikke have plads nok i dit bækken til, at dit barn kan komme ud igennem dit bækken. Ret uheldigt hvis dit bækken ikke udvider sig, ikke? Med andre ord; din krop forbereder sig på, at give dig de bedst mulige forudsætninger for at føde. Små forandringer er altså en helt normal proces i en graviditet.

Men hvorfor så bekymre sig om bækkenløsning? Smerter! Graviditetsrelateret bækkensmerter! Fandens ubehagelige, men normale at opleve under graviditet. For nogle kvinder kan de have invaliderende påvirkning under deres graviditet og efter fødslen. Men hvorfor får nogle graviditetsrelaterede bækkensmerter, mens andre går fri? Når alle kvindekroppe under graviditet udskiller relaxin i kroppen, så burde alle vel have graviditetsrelaterede bækkensmerter? Eller hvad tænker du, kære læser?

Bør diagnosen så hedde “bækkenløsning”?

Dette leder frem til om diagnosen bækkenløsning er hensigtsmæssig eller misvisende. I Danmark anvendes bækkenløsning i flæng, men kigger man på andre lande som fx Norge eller Sverige findes diagnosen bækkenløsning ikke, men graviditetsrelaterede bækkensmerter eller blot bækkensmerter. Det interessante heri er, hvordan tilgangen til graviditet er.

Nej, graviditet er ikke en sygdom og nej, kvinder med bækkensmerter er ikke pjevsede. Men jeg tænker på hvordan det påvirker dig at få den diagnose? Er det rart at have et sted at hænge hatten, så du kan forklare din mand, hvorfor du ikke lige orker af bære skraldet ud? Føler du dig mere syg? Måske forestiller du dig, at din krop er så skrøbelig, at du skal beskytte din krop mere?

Men gad vide hvad der sker, når du føler et behov for at skulle passe bedre på din krop? Og er det overhovedet hensigtsmæssigt du føler, at du skal passe bedre på din krop?

Dine overbevisninger kan være med til du oplever smerter

Hvordan kan de det tænker du måske? Forestil dig at din hjerne en slags bekymret “mor” for dig. Du kender måske den der overbeskyttende mor-type?
Smerte opstår når din hjerne “mor”, ud fra al tilgængelig information, konkluderer, at du har et behov for at skulle passe på en bestemt del af din krop. Information kan komme fra kroppens signaler, men også i form af ord. Hvis mor tænker, at du har et ”løst bækken”, vil hun så beskytte dig mere eller mindre? Som du måske allerede har gættet, vil hun beskytte dig mere. På den måde kan din diagnose være med til at, gøre dig unødvendigt bange. Den kan endda biddrage til, at du oplever smerter og bliver inaktiv, fordi du måske overbeskytter dig selv.

Det er vigtigt at understrege, at dit bækken er blandt de mest robuste strukturer i kroppen, og at bækkenet ikke kan blive ”løst”. Det blafrer ikke rundt i kroppen på dig og er heller ikke skrøbeligt. Det er stærkt og robust, også selvom det kan gøre ondt under graviditeten.

Bækkenløsning er derfor efter min og Smertevidenskabs mening en uhensigtsmæssig diagnose, da det ikke sådan kan blive løst og alene ordet/diagnosen kan gøre “mor” mere utryg og derved være en bidragsyder til, at du både oplever smerter og måske fraholder dig fra dagligdagsaktiviteter du holder af.

Vi foreslår man istedet kalder det hvad det rent faktisk er:

“Graviditetsrelaterede smerter i bækkenet”

Dit anatomiske verdenskort

Der er mange andre grunde til, at man kan opleve graviditetsrelaterede bækkensmerter. En af de mest almindelige årsager hænger sammen med den hastighed din krop ændrer sig med under din graviditet. Din “mor” eller hjerne har en GPS eller anatomisk verdenskort over din krop som svarer til landskabet (din krops udseende). Fordi vi med tiden ændrer os, vil GPS’en opdateres regelmæssigt. Opdateringen sker gennem bevægelse. Når du er gravid sker de kropslige forandringer til tider meget hurtigt. Derfor kan der være forskel på, hvordan landskabet ser ud og hvordan kortet ser ud på GPS’en. Denne forskel gør ”mor” utryg. Derfor prøver hun på at passe på dig, ved at producere smerte indtil GPS’en er opdateret.

Hvilke tanker har du gjort dig i forbindelse med graviditet og smerter? Er du bekymret for dig, dit barn og dit helbred? Tænker du, de er farlige? Sådanne tanker og overbevisninger kan bidrage til, at du helt ubevidst, har en overbeskyttende adfærd, hvor du passer på dig selv, ved ikke at bevæge dig. Tanken om at sygemelde dig kan måske endda dukke op, og fraholde dig fra dine normale aktiviteter.

Ofte vil det være det stik modsatte af, hvad du har behov for. I stedet kan du gå små ture eller finde nogle øvelser hvor du føler dig tryg og udforsker landskabet. På den måde får du opdateret din GPS.

Hvad kan du så stille op mod smerterne?

Du kender nok den følelse du ofte kan have i kroppen, når du er syg. Energi niveauet er nede og meget berøring bliver ubehageligt. På samme måde kan graviditetsrelaterede bækkensmerter forværres når du er træt, udkørt og måske har en tendens til at glemme at pleje dig selv med fx middagslure, frisk luft, nærende mad, stimulerende sociale aktiviteter og “stille tid”.

Så sørg for at prioritere dine ressourcer bedst muligt, således du trives bedst muligt. Når du er i psykisk overskud, vil du opleve at dine smerter minimeres, eller helt forsvinder.

Herunder kan du se en video med afslappende massage, som er dejlig når du har graviditetsrelaterede bækkensmerter. Den kan du bruge alle de gange du vil, det kræver blot et stykke stof og en hjælper. Nøgleordene for at minimere smerter eller komme dem til livs er psykisk overskud og bevægelse, om det så er massage, gåture, svømning eller noget helt fjerde.

Den naturlige reaktion på smerter

Du kender det måske; du har ondt i ryggen. Du hviler dig på sofaen i håb om at det bliver bedre. “Mor” passer på dig ved at producere smerter, og det er helt normalt at vælge, at tage et par dage hvor tingene går stille og roligt. Men selvom et par dage “på langs” eller med mindre aktivitet kan være på sin plads, så er der stor risiko for at dage bliver til uger eller måneder i stedet. Derfor kan du overveje, om denne strategi også er hensigtsmæssig for dig over tid.

Når du ikke bevæger dig, for du ikke opdateret din GPS og dine muskler bliver ikke stimuleret. Når musklerne ikke stimuleres, så kan de med tiden blive mindre og det bliver sværere for dem at leve op til de normale dagligdagskrav. Hvis ikke du holder dine evner og krop ved lige og pludselig en dag får lyst til at gøre hvad du ”plejede” vil “mor” måske være bekymret for om du kan klare dette.

Hun husker måske, at der var noget som ikke stemte overens mellem hendes anatomiske kort og din krop, samtidig med at det er lang tid siden du har bevæget dig. Så signalerer hun, hendes bekymring til dig igennem smerter. Hvis du tænker smerter som værende et signal på, at du skal passe ekstra godt på dig selv og dit barn, kan det med stor sandsynlighed lede til mindre aktivitet og flere smerter. Så når du endelig prøver at gøre nogle af de ting, som gør livet sjovt, reagerer ”mor” med at signalere smerter, fordi hun er utryg.

Kan du se den klassiske onde spiral? Du får ikke opdateret din GPS, du får flere smerter, du kan færre af de ting, du gerne vil. Du trives dårligere og du bliver måske endda mere træt af det hele, som måske ender med at gå udover din partner. 

Så hvad tror du, der skal til?

Hvordan kommer du i gang (igen)?

Ganske rigtigt, stimulering af dine muskler gennem bevægelse samt prøve at øge dine psykiske ressourcer og søvn. Du kan anvende to simple og gode principper når du starter dine aktiviteter eller træning:

  1. Gør jeg skade på mig selv, min krop eller mit barn når jeg udfører denne aktivitet eller bevægelse? Hvis svaret er nej kan du fortsætte.
  2. Kommer jeg eller mit barn senere til at betale prisen for, at jeg udfører denne aktivitet eller bevægelse? Hvis svaret er nej kan du fortsætte.

Det kan godt være du synes det er svært at svare på spørgsmål nr. 2, men følg din mavefornemmelse og hvis du er i tvivl, kan du jo altid stoppe og se hvordan du har det senere. For at få dine tanker ind på noget mere positivt, kan du stille dig selv disse spørgsmål: er jeg ok nu og senere?

Kan jeg så få en smertefri bækkenløsning?

JA! Men det kræver formentlig at du bevæger dig regelmæssigt, får en rimelig søvn og trives i hverdagen. Du må også gerne træne eller dyrke sport. Husk blot at overveje om der er risiko for fald og sammenstød, og om det er noget du er ok med, hvis det skulle ske. Hvis en aktivitet begynder at gøre meget ondt, kan du overveje at tage denne aktivitet ud af din dagligdag en kort periode, men husk at reintroducer aktiviten igen på et senere tidspunkt. Det kan også være du opdaterer din GPS og aktiviteten igen føles tryg og rar at lave.

Lige meget hvilken aktivitet eller træning du laver, kan du bruge: 1. er jeg ok nu? og 2. er jeg ok senere? som guide.

Derudover kan du gøre noget godt for dig selv – massage, spabad, nok søvn, næringsrig mad – you name it. Så du husker, at have tilstrækkelige ressourcer til hele din dag.

Yderligere viden?

Er du i tvivl, så opsøg din læge, jordemoder eller anden sundhedsperson med speciale i graviditetsrelaterede bækkensmerter. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle, der er opdaterede i forhold til graviditet og smerter. Ligesom du kan få meget utryg information, der kan give dig og ”mor” et indtryk af, at kroppen er svag og skrøbelig under graviditeten. Det er den ikke!

Er du i tvivl? Så er du velkommen til at kontakte mig her.

Du kan læse mere om graviditetsrelaterede emner her på Louises egen hjemmeside

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *